2019. május 30., csütörtök

Mit tanultam eddig a sportfogadásról? Sportfogadási alapok kezdőknek és haladóknak

Utoljára frissítve: 2022-02-27

Korábban többször is hivatkoztam arra, hogy amíg eltűntem egy fontos munka miatt, mely mellett nem jutott időm még a sportfogadásra sem (2017. novemberétől 2018. áprilisáig), az idő alatt azért összegyűjtöttem pár dolgot, amit majd megosztok Veletek, ha odaérek.

Azok közül többet meghaladott már az idő, de most mégis szükségét érzem, hogy leírjam, amit ma tudok és fontosnak tartok a sportfogadásról. Lehet velük vitatkozni is, de nekem eddig ez a legjobb tapasztalatom. Később persze ez is változhat, egy éve például még nem ezt írtam volna, mindenesetre ez most eléggé kikristályosodott verziónak tűnik.

Az egyes megállapítások nem tükröznek feltétlenül fontossági sorrendet is.

1. Meg kell próbálnod saját stratégiát alkotni


Én RENGETEGET, ismétlem, RENGETEGET kísérleteztem tippadók, tipsterek tippjeivel. Sok ingyenes is volt köztük (ezzel indult ez a blog is) és persze sok fizetős is. Olyan tippeket is kaptam, amelyek a világ legnépszerűbb tipstereitől származtak, akik jó drágán árulták a tippjeiket. Az eredmény: bukó. Legalábbis a bet365.com-hoz képest kb. 9-10 százalékkal kevesebb ODDS-ot kínáló Tippmixpro.hu-n mindenképpen bukó. Ott semmi sem működött, kivétel nélkül.


Tipsterektől már csak azért sem érdemes tippet vásárolni, mert nem a tippjeikből élnek, így nincs motivációjuk jó tippeket adni, az előfizetés bevétele hajtja csak őket (tisztelet a kivételnek). És ezért bármire képesek, de leginkább arra, hogy meghamisítsák a múltbeli statisztikájukat, hogy annak láttán előfizess rá. Ha nem hiszel nekem, írd le a tippjeiket, és nem 1-2 nap múlva, hanem egy hónap múlva ellenőrizd vissza, hogy utólag is azt írták-e, amit leadtak. Vannak persze, akik nem csalnak, de azok meg már ránézésre is veszteségesek. Én jót nem találtam, még olyanok is megbuktam nálam, mint a híres és drága Suregold. Szerintem Te se keress, rengeteg időd (és pénzed) rá fog menni!

2016. október 1. és 2017. július 6. között 235.315 forintot fizettem ki tipstereknek, és pluszban még a fogadóirodához betett pénzem is elvesztettem a rossz tippjeik miatt. Nagyon megbántam, kútba dobott pénz volt, miközben pont pénzhez akartam jutni általuk. Egyikkel sem sikerült.

Pedig még olyan is, volt, aki hosszú szöveges magyarázattal vezette le vér profi elemzőként minden tippjére, hogy miért nyersz majd vele. Profin, nevükön hozta a csapatkapitányokat, edzőket, múltbeli eredményeket. Aztán vesztett a tippje. És sokszor vesztett, veszteséges lett. A "szövegesen elemzős-indoklós szakértelem" a sportfogadásban az én eddigi tapasztalatom alapján egy fabatkát sem ér. Elkülönül egymástól a szakértelem és a pénzügyi sikeresség.


Miután sem az ingyenes, sem a fizetős tippekkel nem tudtam nyerni, végső elkeseredésemben kezdtem saját tippeket képezni Tippnyerő tippek néven.

Neked is ezt az utat javaslom.

Nekem például alapvetően az volt az ötletem, hogy meghatároztam egy ODDS tartományt (ez lett az 1,65-1,9 közti, mert 1,65-től már legalább a tét kétharmada a nyeremény, ez alatt szerintem nem érdemes fogadni, az 1,9 felett pedig már nagyon megugrik a kockázat) és ezekre a meccsekre egymás mellé tettem a Wettpoint.com, a Bettingclosed.com, a Prima Tips mobilalkalmazás és az Sfstats.net tippjeit, ezen felül egy saját értékelő rendszert is alkottam, és végül a fogadóiroda tippjét is figyelembe vettem a kiajánlott ODDS-ai alapján. (Ebből következik, hogy ma már elsősorban bajnoki meccsekkel foglalkozom, mert azok sikeresebben tippelhetők, ezt Te magad is ellenőrizheted.) Ez hatféle tippforrás, és ezekből próbálok olyan mintákat keresni, melyek nyereségesek. Furcsa mód nem az a nyereséges, ha mindegyik 1-est vagy 2-est javasol, hanem a döntetleneknél találtam eddig kitörési pontot, de keresek mást is természetesen. A kétesélyes tippek, egyáltalán a kis ODDS-ok viszont tartósan nem jöttek be nekem, senkinek nem ajánlom.

Te is kitalálhatsz hasonló módon bármilyen saját stratégiát. Légy kreatív és ne add fel!

Ráadásul - ahogy mindenkinél - úgy nálam is volt egy evolúciója a tippeknek. A Tippnyerő tippek kezdetben a saját mérlegelésem alapján készültek, de ezekkel nem jutottam messzire, pont az emberi tényező miatt. Ezeket hívhatjuk utólag az egyes verziójú tippeknek. Utána szoktam át a fenti tippforrásokra. Eleinte csak figyelembe vettem őket, s amikor már sok adat összegyűlt és le tudtam szűrni az első tapasztalatokat, akkor már elhagytam a saját mérlegelésemet és kizárólag a korábban sikeres tippverziókra támaszkodtam. Ezek lettek a Tippnyerő 2-es verziójú tippek, melyeket T2- kezdetűvel rövidítek. Végül egy rövid ideig foglalkoztam alacsony ODDS-ú kötéses tippekkel is, melyekkel megbuktam, ezek voltak a Tippnyerő 3-as tippek. Ezt követően visszatértem a T2 tippekhez és ott is maradtam, ezt fejlesztgettem, felülvizsgáltam, tovább optimalizáltam, s elérkeztem oda, ahol most tartok velük. A T2 előjel nélküli stratégiák is e közben születtek, de ezek nem a T2 rendszerére alapozottak, hanem különálló ötletekből, próbálkozásokból született jó-rossz stratégiák. Frissítés 2022-02-27: Végül ezek evolúciója lett a T3, majd a T4 tippek, utóbbi 2022. január 17-től.

Mivel egy tippforrás jellemzően nem tud nyereséges tippeket produkálni, ezért találni kell olyanokat, melyeket kombinálva már nyereséges lehet a fogadás. Érdemes több forrást, illetve egyéb szűréseket is kombinálni, mert ezekkel sokszor javítható a találati arány, de figyelembe kell venni azt is, hogy a túl erős szűrésnél elfogynak a meccsek, azaz nagyon leritkulnak. A kettő között kell megtalálni a kompromisszumot.

Amit én javaslok: csak bajnoki mérkőzések, legalább fél év, és ez alatt legalább 200 meccs után ítéld csak meg egy stratégiáról, hogy jó-e vagy sem. Ezt nem érdemes megspórolni, különben buksz majd valószínűleg. Hirtelen felívelő stratégiát ugyanis könnyen talál az ember bármikor, de tartósan felívelőt nem. Fontos még, hogy ne múltbeli adatok alapján dönts, mert a sikeres múltat valószínűleg optimalizálva, szűrve találtad meg, ezért nem biztos, hogy az a jövőre is igaz. Kövesd a megtalálásától számított fél éven át, lehetőleg pénzes fogadás nélkül, minimum 200 meccsig, hogy meglásd, érdemes-e a figyelmedre és a pénzedre! Tudom, hogy ez hosszú idő, de megtérül.

Én egy inkubátort (gyakorlatilag egy XLS fájlt, minden stratégiát más-más munkalapon tárolva) is javaslok kezdetnek, ahová belepakolhatod a stratégiaötleteidet. Ez azért jó, mert egy helyen van mind, egyszerre követheted őket, és ebből döntheted el, melyiket élesítsed pénzes fogadásra is, és idővel melyiket dobd ki. Sokféle automatizációt használhatsz az időd megspórolására, így elég egyetlen munkalapra betenni a meccseket és a végeredményeket, ahonnan minden stratégia kiválasztja a maga meccseit és ki is értékeli azokat, virtuális egyenleget számolva. Nálam teljesen automatikus a meccsek kiválasztása, azok kiértékelése és az egyenleg számítása, továbbá a tippoldalakra kikerülő tippek HTML kódjának legenerálása is. Ezt mind-mind táblázatkezelőben oldom meg. Az én inkubátorfájlom itt találod, ez is lehet egy kiinduló minta. (Ez csak az inkubátor, nem itt vezetem az éles stratégiáimat.)

Ha végképp nem akarsz saját stratégia alkotásával foglalkozni, akkor először csak figyeld, és ha elégedett vagy velük, akkor pénzzel is kövesd a tippjeimet a Tippnyerő blogon. Én nem kérek pénzt a tippekért, és nem hamisítom a múltbeli eredményeket, ezáltal nem foglak átverni. Egyetlen célom van: ezekkel a tippekkel pénzt keresni Neked és saját magamnak is.A tippjeim eredményességét általában havonta értékelem és a blogon számolok be az új ötleteimről, tapasztalataimról, útkereséseimről is. Az egyes heti értékelések egymásba vannak linkelve a bejegyzések alján, így könnyen tudsz mozogni köztük és nyomon követni a múltat és a fejlődést.

2. Minden stratégia ingadozik. Minden!


Nincs olyan sportfogadási stratégia, ami folyamatosan nyereséges. Aki ilyet állít, hazudik. Olyan stratégia van csak, amely vagy eleve veszteséges, és abból nem is tud felemelkedni, vagy csak ciklusokban veszteséges és abból fel tud emelkedni.

Ezért én úgy gondolkozom, hogy egy stratégia hányszor és milyen sűrűn kerül új egyenlegcsúcsra. Ez a lényeg. Az új egyenlegcsúcs azt jelenti, hogy magasabb összegű lesz az egyenleg, mint az előző csúcson volt és így halad előre az egyenleg növelésében. Ennek a léte, tehát a folyamatosan visszatérő új csúcsok meghódítása az egyetlen bizonyíték ugyanis, hogy tartósan is nyereséget lehet-e várni tőle, bár még ez sem garancia. Minél több az új csúcs, annál biztosabban lesz nyerő a stratégia.

Az egyenlegcsúcsok között pedig igenis ingadozik a stratégia, ami tök természetes, ettől nem kell félni. Két szempont van: idővel újra visszatérjen a csúcsra, lehetőleg persze minél hamarabb, és addig se veszítsen túl sok egyenleget. Döntetlen stratégiáknál például olyan tapasztalatom alakult ki, hogy a korábbi csúcshoz képest 30 egységnyi téttel lecsökkent egyenlegből már nem tud visszatérni a stratégia, el kell engedni, bármi is volt korábban. Főleg, ha az a korábbi csúcs az induló bankroll volt, tehát azt meg sem tudta haladni, vagy csak egy rövid ideig, és utána szinte tartós és folyamatosan lefelé menő veszteségbe került, amiből el sem tudott indulni felfelé.

3. Tétkezelési stratégia és bankroll menedzsment: kis összeggel fogadj és ne növeld a tétet sem veszteségkor, sem nyereség után!


A sportfogadásban nagy pénz van. Ha oda akarod adni a pénzed a fogadóirodának, akkor a lehető legjobb módszer stratégia nélkül, vagy még nem kellően megalapozott stratégiával, netán tipsterrel nekifogni a fogadásnak és elveszíteni a pénzed. Ez a hozzáállás a fogadóiroda kedvence.

Ha nyerni szeretnél a sportfogadással, akkor a veszteség utáni bármilyen tétemelést, mellyel a veszteség visszaszerzése a célod, felejtsd el örökre! Itt írom le és magyarázom el részletesen, hogy miért. Amikor belefogtam a sportfogadásba zöldfülűként, én is emeltem a tétet veszteség után, főleg, hogy mert ezt egy tippadásra szakosodott cég, a VIPbetadvice tanácsolta. Ma már tudom, hogy ez vagy a biztos szakértelem hiányának a jele, vagy annak a jele, hogy a tippadó titokban a fogadóirodának dolgozik.

Az én jelentős mennyiségű tapasztalatom alapján - ahol tehát a tétemelés veszteségsorozatban eleve kizárt -, csak az egyenlő tét az egyetlen helyes út, illetve ennek továbbfejlesztett változata, a sávos tét, melyet itt mutatok be. Még a dinamikus tét, mely mindig a bankroll fix arányában fogad, sem jó megoldás, az előbbi linken leírom, hogy miért nem.

A tétkezelési stratégiában tehát a sávos tétet javaslom, a bankroll menedzsmentben pedig a minél kisebb bankrollt, azt viszont igazítva az elviselhető, reális veszteségekhez, vagyis a tét egy meghatározott többszöröséhez. Döntetlen stratégiánál (átlag 3 feletti nyerő ODDS) ezt 30 tétnyinél tartom ideálisnak, más stratégiáknál az ODDS-al fordított arányban, tehát pl. 1,7-es stratégiánál szerintem 10-20 tétegységnyi bankroll az ideális, mondjuk 30-40 ODDS esetében meg legalább 100. Persze ez módosítható ízlés szerint, de szerintem ez az a nagyságrend, ami reális, és ahol még érdemben tud hasznot termelni a stratégia a befektetett összeghez képest.

Ha a legkisebb téttel kezded (a Tippmixpro.hu-n ez 100 forint) bármely stratégiád, az a legideálisabb, mert ha kiderül, hogy bukó, akkor nem buktál sokat, és egyben a stratégiáról is eldőlt, hogy kuka, ha pedig felemelkedik, akkor kevés benne a kockáztatott tőkéd és alapvetően a nyereményből növeled majd az egyenleget. Van még egy harmadik ok: ha mégis hozzá kell tenni a bankrollhoz, mert elfogy, de te hiszel benne nagyon, akkor kis összeget könnyű mellétenni. Tehát ha elfogyott a 30 tétes bankrollod, 100 forintos tét esetén könnyű mondjuk 10 tétnyivel 40 tétesre bővíteni, mert az mindössze 1000 forint.

Tehát: sávos tétkezelési stratégiát, kis összegű induló tétet és ahhoz az ODDS-al fordított arányban választott, X db tétre elegendő bankrollt javaslok, bármely stratégiához.

4. Nem a veszteségsorozat, hanem az egyenlegcsökkenés számít!


Sokan azt gondolják, főleg, akik el nem ítélhető módon emelik a tétet veszteségsorozatban, hogy egy stratégiát az jellemez a legjobban, hogy mennyi volt eddig a leghosszabb veszteségsorozata. Mivel már utaltam rá feljebb, hogy a tétemelés veszteségsorozatban egy biztos zsákutca, ezért egyenlő tétben gondolkodva egy maximális veszteségsorozat szám nem sokat ér. Mert mi van akkor, ha két ilyen összekapaszkodik. Mondjuk jön egy 17-es veszteségsorozat, egyet nyer, majd megint jön egy 10-es. Ekkor nem a 17 a jó szám, hanem mondjuk a 25, amire a két veszteségsorozat és köztük az egy nyerés eredményeképpen az egyenleg lecsökkent. Ezért én mindig egyenleg mélypontot figyelek két egyenlegcsúcs között, és innen próbálom megítélni, hogy a stratégia még mindig nyereséges-e. Ugyanis egy nyereséges stratégia nem csökken túl mélyre, mert onnan már nem tud felemelkedni.

Minden ODDS-hoz társítható egy ilyen maximális egészséges" egyenlegcsökkenés szám, ahogy feljebb már utaltam rá. Például egy döntetlen stratégiánál 30 egyenlő tétnyi egyenlegvesztés után (a legutóbbi csúcshoz képest) valószínűleg már nem várható visszatérés, a stratégia leromlott és veszteséges lesz. Lehet kivétel persze, de a számok hosszabb távon sajnos engem fognak igazolni.

5. Nem az átlagos ODDS, hanem az átlagos nyerő ODDS számít!


Én nem átlagos ODDS-al, hanem átlagos nyerő ODDS-al számolok, mert az hoz csak pénzt, az átlag ODDS nem.

Ha pl. sokféle ODDS van egy stratégiában, akkor inkább a kisebbek fognak nyerni közülük, a nagyobbak meg jobban vesztenek majd, viszont a vesztes nagyobbak meg növelik az ODDS átlagát, így torzítanak.

Ha az átlag ODDS reciprokát nézed (hiszen az ODDS reciproka megadja a szükséges találati arányt a nyereségességi határ kiszámításához - ennél rosszabb találati aránynál biztosan veszteséges lesz a stratégia), akkor azt fogod gondolni, hogy ezzel a találati aránnyal nyereséges leszel ilyen átlagos ODDS mellett. Pedig nem, mert csak a nyerő ODDS-ok átlagával számolhatsz valójában!

Mindig a nyerő ODDS-okat kell csak összeadni (a táblázatkezelőben a SZUMHA vagy angolul SUMIF függvények alkalmasak erre, a találati arányhoz pedig a DARABTELI vagy COUNTIF függvények) és ennek a reciprokát kell nézni a szükséges minimum találati arányhoz. Ha ezt az arányt nem éri el a stratégia találati aránya, vagy nagyon e körül van, akkor azzal nem produkálsz majd nyereséget. További részletek erről itt, a cikk elején.

6. Hogyan állapíthatod meg ránézésre, hogy nyereséges-e egy stratégia?


Erről a sorról megmondod-e ránézésre, hogy nyereséges vagy veszteséges-e?

1,55 ODDS NYERT,
1,70 ODDS NYERT,
1,45 ODDS VESZTETT,
2 ODDS NYERT,
1,9 ODDS NYERT,
1,5 ODDS VESZTETT

Ránézésre nem, főleg, ha hosszabb a sor. Ezt a tippek utáni egyenkénti egyenlegszámítással vagy az általam ODDS tartaléknak és nyerési arány tartaléknak hívott mutatók számításával derítheted ki. Ezek az átlagos nyerő ODDS és a találati arány ismeretében azonnal, egyenlegszámolgatás nélkül is megmondják, hogy nyereséges-e egy stratégia, vagy nem. Az ODDS tartalék olyan 20 százaléktól felfelé már kimagaslóan jó hozamú stratégiát mutat, negatív tartományban pedig veszteségeset. A nyerési arány tartaléknál már 10 százaléktól felfelé jó az érték és a negatív tartományban szintén veszteséges a stratégia. A két mutató számítását itt írom le.

Az ODDS tartalék és nyerési arány tartalék mutatók azt mutatják meg, hogy a nyereségességi határtól mennyire van messze a stratégia. Minél nagyobb a szám, értelemszerűen annál jobb a pénzügyi eredményesség. A nulla közeli mutatókkal nem lehet hasznot termelni, a negatív irányú értékeknél pedig a stratégia veszteséges.

7. Nem kell minden nap feltétlenül fogadni!


Szerintem nem érdemes minden nap feltétlenül fogadni csak azért, mert új nap van, miközben nincs jól megfogadható tipp. És sokszor - főleg nyáron és a karácsonyi időszakban - napokig nincs. Viszont érdemes egy nap többször is fogadni, ha jönnek potenciális meccsek. Ezért én csak akkor teszek ki tippet, ha annak van esélye. Azok a napok, amelyeken nincs tipp, valójában a stratégia sikere érdekében nincs tipp, hogy gyengébb, rosszabb tippek ne rontsák le a teljesítményt. Így is borzasztó nehéz küzdelem a nyereséges stratégia fenntartása érdekében, hát még mi lenne akkor, ha törekednék arra, hogy akármilyen rossz választékból is, de naponta legyen tipp. (Mondjuk a T2-T4 verziójú tippekkel bajba lennék, mert ha a tippkiválasztási metodika nem javasol tippet, akkor én hogyan adnék tippet a stratégia nevében?)

8. Kell a türelem a sportfogadáshoz, de azért hozzon hozamot is a stratégia!


A bankroll megválasztása kritikus, hiszen ettől függ, hogy mekkora lesz a hozam. Kétszer akkora bankrollra például ugyanaz a hozam csak a fele akkora lesz és a duplázódást is később éri el a bankroll. Célszerű úgy megválasztani a bankrollt, hogy valahogy kompromisszum legyen a veszteségre jutó elegendő tét tartalék és a bankrollra vetített hozam között. Én feljebb ajánlottam 10, 30 tétes bankrollokat, de a sportfogadásban általános a bankrollhoz mért 1-5 százalékos tét is, ami 20-100 tétre is elég. Választhatod a nagy öregek verzióját, ekkor azonban lassan jön a hozam a befektetett összeghez képest.

Ha viszont jó egy stratégia, akkor az én tapasztalataim azt igazolják, hogy lehetsz ennél bátrabb is. Ahogy az én számaim is azok. Csinálhatsz emellett olyat, hogy az egyenleged védelme érdekében egy bizonyos szint alá visszaesve egyszerűen nem fogadod meg a stratégia tippjeit addig, míg papíron követve nyereséges nem lesz újra, vagy legalább el nem indul felfelé - ezzel szerintem hatékonyabban véded a bankrollt, mintha túl kicsire szabnád a tétet a bankrollhoz képest.

Türelem, az mindenképpen kell a sportfogadáshoz és el kell fogadni, hogy vannak rosszabb időszakok is, ahogy persze jobbak is. Ez nem bankbetét, hogy fix havi kamattal számolhatsz a betett pénzed után, cserébe nagyobb hozamot is elérhetsz, mint a bankbetét. Azért is kell a fél év és 200 meccs, mert előfordulhat, a stratégia jó, csak éppen rossz szakaszban van, ami miatt hajlamosak lennénk lemondani róla, miközben később teljesítene. Én pont így jártam a Tippnyerő döntetlen stratégiával, miközben ez ma a legtöbb nyereséget hozó stratégia. Ha akkor végleg elengedtem volna...

Ha sportfogadásba fogsz, akkor - a türelem szempontjából - hónapokban és években gondolkozz, ne hetekben vagy csak 1-2 hónapban!

Fontos beszélni a pénzfelvétel időzítéséről is. Szerintem erre a legjobb időpont egyenlegcsúcs után kínálkozik, és úgy, hogy sávos tét használata esetén maradjon tartalék a sávban a pénzkivétel utáni esetleges veszteségekre is. Megteheted, hogy csak egy nagyobb összegű egyenlegnél veszel ki pénzt, mert addig a pénzkivétel meghosszabbítja az időt, amíg az egyenleg elér egy komolyabb összeget.

9. Portfólió képzése


Építhetsz a nyereséges stratégiákból portfóliót is, de ennek az a veszélye, hogy nagyobb egyenlegcsökkenés is bekövetkezhet, bár sosem annyi, mintha külön-külön minden stratégia mélypontját összeadnád, ennyiből tehát hatékonyabbnak látszik egy portfólió. Portfóliónál célszerű nagyobb veszteségekre, és emiatt több tétből álló bankrollra is felkészülni, mint egy sima stratégia esetében! A portfóliót célszerű bizonyos időszakonként felülvizsgálni, hogy egy leromló stratégia ne vigye el a többi hasznát.

Azt hiszem, nagyjából ennyi, amit eddig összeszedtem a sportfogadásról.

Később tervezek majd egy állandó oldalt erről, melyre mindig lehet hivatkozni. Frissítve: 2022-02-27 megszületett, itt érhető el.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése